Marketingsoftware

Marketingsoftware helpt je om gericht te communiceren met klanten en prospects. De marketingtool – ook wel bekend als marketing automation – wordt vaak in één adem genoemd met CRM-software. Maar naast enkele overeenkomsten zijn er de nodige verschillen. In dit artikel lees je waarvoor je beide systemen inzet en hoe ze elkaar kunnen aanvullen.

Er wordt vaak gedacht dat je met marketingsoftware potentiële klanten benadert. Hoewel marketing automation hier zeer geschikt voor is, is het zeker niet het enige waarvoor je de software kunt gebruiken. Samenvattend kun je zeggen dat je marketingsoftware kunt inzetten om de verschillende doelgroepen op het juiste moment van informatie kunt voorzien die voor hen relevant is.

Hoe werkt marketingsoftware?

MarketingsoftwareVoordat je (potentiële) klanten van de juiste informatie kunt voorzien, moet je uiteraard weten wat er bij hen speelt en waar ze behoefte aan hebben. Marketingsoftware doet dit door de inzet van tracking-scripts (op de website) en tracking-pixels (in de e-mail) waarmee je het gedrag van prospects en klanten kunt volgen.

Zodra zij enige vorm van interactie vertonen, bijvoorbeeld het openen van een nieuwsbrief of het zoeken naar bepaalde onderwerpen op de site, kan hun gedrag worden gemeten. Nu je weet wat (potentiële) klanten interessant vinden, kun je hierop inspelen.

Zoek je marketingsoftware? Teamleader biedt klantenbeheer, projectmanagement en facturatie. 11.000 mkb-bedrijven gingen je voor.

Wat kun je met marketingsoftware?

Zo relevant mogelijk zijn, dat is waar het om draait bij marketing automation. In de praktijk betekent dit bijvoorbeeld dat je de marketingsoftware gebruikt om potentiële klanten te segmenteren op basis van hun gedrag. Op deze manier kun je alle mensen die zich vergelijkbaar gedragen en op (ongeveer) hetzelfde punt zitten in het verkoopproces dezelfde boodschap sturen.

Ook bestaande klanten kun je bedienen met marketingsoftware. Zo kan het systeem één of meerdere mails sturen naar nieuwe klanten om hem te verwelkomen en wegwijs te maken. En wanneer iemand al langer klant is, kan marketingsoftware je helpen om patronen te herkennen. Bijvoorbeeld welke onderwerpen in de nieuwsbrief (niet) worden geopend en naar welke (aanvullende) producten of diensten er op de website wordt gezocht.

Marketingsoftware helpt je om je marketing te automatiseren.

Wat zijn de voor- en nadelen van marketingsoftware?

Omdat marketing automation ervoor zorgt dat je meer inzicht krijgt in je doelgroep en je hierdoor relevante(re) content kunt sturen naar prospects en klanten zal de omzet moeten stijgen. Daarnaast zorgt de software ervoor dat je bepaalde (repeterende) taken kunt automatiseren, waardoor je marketing schaalbaar wordt.

Naast een omzetverhoging en kostenbesparing zorgt marketingsoftware ervoor dat het klantcontact (in combinatie met een CRM-systeem) naar een hoger niveau kan worden getild. Door de verzamelde data ben je immers beter in staat om je klant te helpen. Aan marketing automation hangt wel een prijskaartje, dat tegelijkertijd het grootste nadeel vormt.

Wat is het verschil tussen marketingsoftware en CRM-software?

De termen marketingsoftware en CRM-software worden regelmatig door elkaar gebruikt. Hoewel beide systemen gericht zijn op het verbeteren van de contactmomenten, is het hoofddoel anders. Waar je marketingsoftware inzet om de impact van je marketinginspanningen te vergroten, ligt de focus bij CRM-software voornamelijk op het vergroten van de klanttevredenheid en het stimuleren van de verkoop.

In een CRM-systeem leg je alle interacties met (potentiële) klanten vast. Dit kunnen verkoopgesprekken zijn, maar bijvoorbeeld ook belletjes met de klantenservice vanwege een klacht. Ook wordt CRM-software ingezet om de ontwikkelingen bij de klant te volgen, zodat er op het juiste moment een contactmoment kan worden ingepland. Hier gaat het vaak om persoonlijk contact, terwijl marketingsoftware veel meer gericht is op het automatiseren van marketingboodschappen.

Marketingsoftware en CRM-software kunnen elkaar goed aanvullen, want waar marketing automation ophoudt komt CRM-software om de hoek kijken. De meeste marketingsoftware kan daarom worden gekoppeld met CRM-systemen. Ook zijn er aanbieders van marketingsoftware die CRM-modules in hun pakket hebben opgenomen.