CRM-implementatie

Bij een succesvolle CRM-implementatie wordt niet alleen de software ingericht, ook de gebruikers worden voorbereid op een nieuwe manier van werken. In dit artikel lees je hoe een implementatietraject in z’n werk gaat, waar je rekening mee moet houden en hoe je bekende valkuilen kunt vermijden.

De aanschaf van CRM-software is best een grote stap. Met de keuze voor het juiste pakket ben je er nog niet, de implementatie is minstens zo belangrijk. Als CRM niet aanslaat binnen een bedrijf ligt dat meestal niet aan de software, maar aan het feit dat het pakket niet goed wordt gebruikt. Vooral wanneer verschillende afdelingen gaan werken met de software is het geen overbodige luxe om vooraf goed na te denken over een CRM-strategie.

De aanschaf van een CRM is een grote stap, maar de implementatie is net zo belangrijk.
De CRM-implementatie goed voorbereiden

De CRM-implementatie goed voorbereiden

Het gebeurt regelmatig dat CRM-software wordt gepresenteerd als dé oplossing om klantgericht(er) te werken. Nu kan CRM hier een belangrijke rol in vervullen, maar het blijft een tool die de dagelijkse werkzaamheden moet ondersteunen in plaats van overnemen. Om echt resultaat te boeken is het belangrijk om vooraf te bepalen welke data moet worden verzameld en ervoor te zorgen dat elke gebruiker de meerwaarde inziet van het systeem.

Bij CRM staat het benutten van data centraal. Dit lukt alleen wanneer de benodigde data beschikbaar is. Dit geldt niet alleen voor de informatie vanaf de CRM-implementatie, maar ook voor de gegevens die in de loop der jaren al zijn verzameld via andere systemen. Om de implementatie sneller te laten verlopen, helpt het wanneer alle data op dezelfde manier wordt aangeboden.

Zoek je CRM-software? Teamleader biedt klantenbeheer, projectmanagement en facturatie. 11.000 mkb-bedrijven gingen je voor.

Tips om succesvol CRM te implementeren

Vroeger werd een CRM-pakket vaak op de eigen hardware geïnstalleerd, maar tegenwoordig zijn de meeste CRM-pakketten online oplossingen. De drempel om niet alleen de selectie voor het pakket, maar ook de implementatie zelf te doen is hierdoor een stuk lager. Wanneer er iemand binnen het bedrijf is met voldoende kennis en ervaring om de CRM-software zelf te implementeren, is dit uiteraard geen probleem.

De mankementen ontstaan onder meer wanneer bestaande gegevens niet goed worden overgezet, de software voor de gebruikers onlogisch is of de connectie met andere systemen niet (goed) kan worden gemaakt. Wil je de implementatie uitbesteden, dan kun je hiervoor de hulp inschakelen van de softwareleverancier. Moet de CRM-software worden gekoppeld aan andere systemen, zoals ERP-software, dan kan het zijn dat je moet uitwijken naar een externe partij die (meer) ervaring heeft in het maken van integraties.

Is de CRM-implementatie een feit, dan wordt het tijd om ervoor te zorgen dat elke gebruiker goed met de software overweg kan. Hierbij helpt het enorm wanneer de software niet onnodig complex is. Het systeem moet de gebruikers immers ondersteunen in hun werk en niet belemmeren in hun dagelijkse werkzaamheden. Bovendien is de investering het snelst terugverdiend wanneer iedereen de CRM-software op de juiste manier inzet.