ERP

ERP is een afkorting van Enterprise Resource Planning. De software wordt regelmatig vergeleken met CRM. Hoewel beide systemen worden ingezet om de bedrijfsprocessen te verbeteren, vervullen ze een heel andere functie. In dit artikel lees je wat ERP precies is, waarvoor je het inzet en hoe je een geschikt ERP-systeem kiest voor jouw organisatie.

ERP is een afkorting van Enterprise Resource Planning.

Waar CRM-software is gericht op het verbeteren van de externe processen – zoals het contact met klanten en het in kaart brengen van commerciële kansen – verbindt ERP de interne bedrijfsprocessen. Bij bedrijven die geen ERP-systeem hebben, zie je vaak dat de verschillende programma’s niet met elkaar communiceren, waardoor er continu tussen de systemen moet worden geschakeld. ERP-software zorgt ervoor dat data van verschillende afdelingen kan worden opgeslagen in één systeem.

Waarvoor gebruik je een ERP-systeem?

In een ERP-systeem komen gegevens uit allerlei bedrijfsprocessen samen. Denk bijvoorbeeld aan administratieve -, financiële – en logistieke data. Omdat deze informatie nu uit één systeem kan worden gehaald, wordt er efficiënter gewerkt en is de kans op fouten kleiner. Deze vlieger gaat overigens alleen op wanneer de data correct is ingevoerd. Als iemand een foutje maakt, werkt dat ook door in alle bedrijfsprocessen.

Een belangrijke reden voor veel bedrijven om een ERP-systeem aan te schaffen is de tijdswinst die het oplevert. Omdat medewerkers hun informatie niet meer uit verschillende systemen hoeven te halen, kunnen zij sneller werken. Ook hoeven gegevens nog maar één keer worden ingevoerd. In het geval van een handelsbedrijf kan een ingevoerde bestelling bijvoorbeeld meteen door de ERP-software administratief worden afgehandeld.

Een ERP voor het mkb? Teamleader biedt klantenbeheer, projectmanagement en facturatie. 11.000 mkb-bedrijven gingen je voor.

ERP en CRM koppelen

ERP is zo ontworpen dat het eenvoudig kan worden gekoppeld met andere software. Om niet alleen de interne processen te verbeteren, maar ook een beter inzicht te krijgen in de externe communicatie kiezen veel bedrijven ervoor om hun ERP-systeem te koppelen aan CRM-software. Er zijn ook ERP-systemen die (beperkte) CRM-modules in hun software hebben openomen.

Voor wie is een ERP-systeem geschikt?

In principe is elk bedrijf gebaat bij ERP-software. Hoewel een ERP-systeem vanwege de efficiëntere werkwijze uiteindelijk geld moet opleveren, is het toch een investering. In de praktijk zie je daarom dat vooral middelgrote en grote bedrijven gebruikmaken van ERP-software. Voor startende en kleinere ondernemingen is het meestal geen must, aangezien de bedrijfsprocessen nog vrij overzichtelijk zijn.

Een kleiner bedrijf heeft vaak meer aan een goed CRM-systeem, zodat er meer uit bestaande relaties kan worden gehaald en commerciële kansen beter inzichtelijk zijn. Zodra de organisatie groeit en de interne processen omvangrijker worden, is het wel handig om te kijken naar ERP-software.

In principe is elk bedrijf gebaat bij gebruik van een goed ERP- of CRM-systeem.

Hoe kies je een ERP-systeem?

Net als bij CRM-systemen zijn er talloze aanbieders van ERP-software. Om een goede keuze te maken is het aan te raden om eerst te bedenken over welke functionaliteiten het systeem moet beschikken en hoeveel mensen het systeem (gaan) gebruiken. En zoek je een aanbieder die zich op een specifieke branche richt of ga je liever voor een systeem dat breder wordt ingezet?

Een ander punt om rekening mee te houden is de (verwachte) groei binnen het bedrijf. Bij sommige aanbieders van ERP-software is het heel eenvoudig om op te schalen, terwijl je bij andere partijen al snel tegen beperkingen aanloopt. Dit geldt ook voor het aantal functionaliteiten. Het ene systeem is makkelijker uit te breiden dan het andere.

Wat kost een ERP-systeem?

Wat ERP-software je gaat kosten, hangt heel erg af van je wensen. Een algemene oplossing is goedkoper dan wanneer je redelijk wat maatwerkwensen hebt. Ook is het gebruikelijk dat systemen die gemaakt zijn voor een bepaalde branche duurder zijn dan generieke oplossingen. Wat verder bepalend is voor de prijs zijn de abonnementskosten, eventuele implementatiekosten en het aantal koppelingen.