CRM-systemen
Een Customer Relationship Management-systeem helpt bedrijven om de relaties met klanten te verbeteren. Voor het mkb zijn er verschillende CRM-systemen beschikbaar.
Een van de grootste en bekendste cloudgebaseerde crm-systemen wereldwijd. Salesforce ondersteunt zowel kleine als grote bedrijven bij klantbeheer, verkoop, marketing en service. Als starter kun je vanaf 25 euro per gebruiker per maand meteen volledig van start met sales-, service- en email-tools.
Met het gratis crm-systeem van HubSpot kun je klantgesprekken automatisch bijhouden en beheren. Werkt zowel voor gesprekken per e-mail, telefoon als social media hebt gehouden. De gratis oplossing is al inclusief koppelingen met Gmail en Outlook.
De zakelijke software van Teamleader helpt zakelijke dienstverleners om sneller en beter te facturen of offertes en planningen te maken. Koppel je tijdregistratie aan de juiste klant en maak uren direct factureerbaar. Volledige crm-software vanaf 37,50 per maand.
Met Gripp CRM hebben jij en je collega's alle klanten, leads en andere klantgegevens bij elkaar. Biedt een duidelijk overzicht van orders, feedback en activiteiten. Helpt advies-, marketing- en andere bureaus met het verbeteren van de sales. Vanaf 123 euro per maand.
Uitgebreid suite van zakelijke software die crm, e-mail, projectbeheer, facturatie en meer integreert. Deze gratis tool ondersteunt maximaal 3 gebruikers en biedt het organiseren van contactpersonen, verkoopactiviteiten, notities toevoegen, taken maken, leads kwalificeren en deals bijhouden.
Krijg realtime inzicht in jouw relaties, projecten en facturatie. En factureer tot wel 80% sneller. Met Simplicate CRM-software heb je voortaan één centrale plek voor al jouw klant- en projectinformatie. Probeer 14 dagen gratis.
Met Pipedrive stroomlijn en organiseer je je verkoop optimaal. Het geeft je overzicht op je sales pijplijn en automatiseert herhalende taken in je verkoopadministratie. Naar eigen zeggen realiseren klanten gemiddeld 28% meer deals in het eerste jaar.
Monday.com is een crm-systeem dat teams helpt om projecten te plannen, uit te voeren en te monitoren, met functies voor samenwerking, workflowautomatisering en integratie.
Customer relationship management-software
CRM staat voor customer relationship management. Als je bedrijf voordeel kan halen uit een centrale database voor klanten of zakelijke relaties kun je met bovenstaande crm-selectie een keuze maken.
Zie direct welke klanten veel tijd kosten, welke klanten contact zoeken of hoe eerder contact (met andere collega’s) is verlopen. Bovendien helpt CRM-software bij het identificeren hoe loyaal, tevreden of waardevol klanten zijn.
In grote lijnen is de basis van de meeste CRM-systemen identiek: het maakt klantprocessen efficiënter en voegt alle verspreid liggende klantgegevens samen in één overzichtelijke database. Het bundelen van de verzamelde data op één centrale locatie zorgt ervoor dat je meer en sneller inzicht in je klanten krijgt. Daarmee kun je vaak weer tijd of kosten besparen, en een betere klantervaring bieden.
Voordelen van CRM-systemen
Door alle klantdata op één centrale plek in de cloud te verzamelen heb je altijd en overal toegang tot je gegevens. Dankzij mobiele toegang tot de data heb je direct een volledig beeld van alle klanteninformatie, interactiegeschiedenis en verkoopgegevens vanaf elk mobiel apparaat. Dat heeft verschillende voordelen. De belangrijkste voordelen van een crm-systeem op een rij:
- Verbeterde klanttevredenheid: CRM-systemen stellen bedrijven in staat om klantvragen en -problemen snel op te lossen, waardoor de klantenservice wordt verbeterd. Dit leidt tot een hogere klanttevredenheid en loyaliteit.
- Verhoogde verkoop: een CRM-systeem helpt om je klanten of hun behoeften beter te begrijpen. Hierdoor kun je beter je aanbod op hun wensen afstemmen. Hierdoor kun je verkoopkansen sneller en beter herkennen en leads en deals beter opvolgen. Goede CRM-software biedt ook mogelijkheden voor het personaliseren van marketingberichten en het aanbieden van gepersonaliseerde aanbevelingen voor producten of diensten.
- Betere samenwerking: CRM-systemen maken het mogelijk om klantgegevens te delen tussen verschillende teams en afdelingen, waardoor een betere samenwerking en coördinatie wordt mogelijk gemaakt. Ook als je bedrijf groeit, of als personeel dat veel contact met klanten had je bedrijf verlaat, blijf je dankzij het CRM-pakket op de hoogte van de laatste gesprekken, wensen en problemen van je klant.
- Verbeterde marketing: CRM-systemen verzamelen en analyseren gegevens van klanten. Meer inzicht in klantprofielen en -gedrag, helpt om gerichter te adverteren of betere marketingcampagnes te ontwikkelen en te implementeren.
- Betere gegevensanalyse en koppelingen: Eén centrale plek in de cloud maakt het eenvoudig om de gegevens uit te wisselen met andere software. Hierdoor zijn veel CRM-systemen makkelijk te koppelen met andere bedrijfssoftware. Zo bieden de systemen vaak een integratie met bedrijfsprocessen, zoals marketing automation-, ERP- en boekhoudsoftware.
- Betere zakelijke beslissingen: Door het gebruik van CRM-systemen kunnen bedrijven betere beslissingen nemen op basis van feitelijke gegevens. Zowel grote organisaties als mkb-bedrijven kunnen hiermee de bedrijfsvoering verbeteren en betere beslissingen nemen. Ook helpt een CRM-systeem om de data actueel, flexibel en schaalbaar te houden.
Dankzij een CRM heb je altijd real time inzicht in alle actuele klantgegevens.
Meer inzicht in je data
CRM-software helpt bij het inzichtelijk maken van alle klantgegevens. Het eerste voordeel van een crm-oplossing is vaak dat het werknemers tijd bespaart als ze direct één overzicht van alle data van de klant op het scherm krijgen. Maar als je de software goed inzet, kun je er ook analyses mee maken of taken automatiseren.
Zowel bij bestaande klanten als voor het vinden van nieuwe relaties. Denk aan het berekenen van de waarde van een potentiële klant (Customer Lifetime Value) het automatiseren van uitgaande e-mails, of het inzichtelijk maken van je marketinginspanningen. Of een koppeling met de financiële administratie, waardoor je bij een nieuwe opdracht van een klant direct ziet of er nog facturen openstaan. Er zijn CRM-systemen die naast de basisfunctionaliteiten diverse andere opties bevatten, zoals ERP-software (Enterprise Resource Planning) waarmee je de interne bedrijfsprocessen kunt stroomlijnen.
Als je de software goed inzet, kun je er ook analyses mee maken of taken automatiseren.
Welke gegevens kun je bijhouden in een CRM-systeem?
Een CRM-systeem kan verschillende soorten gegevens bijhouden, afhankelijk van het doel waarom je de data opslaat. Soorten gegevens die een goed CRM-systeem veelal opslaat zijn:
- Contactgegevens: dit omvat de naam, het adres, de e-mail en het telefoonnummer van je contactpersonen en (potentiële) klanten of relaties.
- Contractgegevens: info over bijvoorbeeld lopende contracten met klanten, zoals contractduur, contractwaarde en specifieke voorwaarden.
- Betalingsgeschiedenis: dit zijn gegevens over betalingen van klanten, zoals facturen, betalingsdata en openstaande facturen.
- Interactiegeschiedenis: een overzicht van eerdere contact-momenten, inclusief e-mails, telefoongesprekken, sociale media, chatgesprekken en afspraken.
- Verkoopkansen: dit omvat de (voortgang van) potentiële deals die je met een CRM kunt bijhouden, zoals offerteaanvragen en de status van leads, prospects of sales.
- Marketinggegevens: gegevens over campagnes, marketingactiviteiten of advertenties.
- Klantvoorkeuren: deze informatie bevat voorkeuren en interesses van klanten, zoals product- of servicevoorkeuren, communicatie- en marketingvoorkeuren.
- Klanttevredenheid: dit omvat klachten, feedback en beoordelingen van klanten over producten, diensten en klantenservice.
- Analytische gegevens: dit zijn statistieken en rapporten die het CRM-systeem genereert, zoals verkoopprognoses, leadconversieratio’s en klantretentiepercentages.
- Website-interacties: deze omvatten gegevens over hoe klanten uw website gebruiken, zoals bezochte pagina’s, formulierinzendingen en downloads.
- Segmentatiegegevens: deze omvatten informatie over hoe klanten zijn ingedeeld op basis van hun kenmerken, zoals leeftijd, locatie, interesses en gedrag.
Door al deze gegevens bij te houden in één crm-systeem, kun je makkelijker je klantrelaties beheren, verkoop- en marketingprocessen optimaliseren en bedrijfsprestaties meten. Meer inzicht in klantgedrag en -behoeften verbetert niet alleen de klantervaring maar kan ook verkoop stimuleren door upsell- en cross-sell-mogelijkheden te herkennen en de algehele bedrijfsprestaties verbeteren.
De beste CRM-software vergelijken
CRM-systemen vergelijken is niet eenvoudig. Als je op onderzoek uitgaat vind je al snel tientallen verschillende systemen met elk hun eigen voor- en nadelen. Om te bepalen wat het beste CRM-systeem is voor jouw bedrijf en aansluit bij jouw klantrelaties hangt grotendeels af van je doelen en uitdagingen.
Er zijn veel voordelen van CRM-software, maar waarbij zoek jij nog ondersteuning? Gaat het bijvoorbeeld (hoofdzakelijk) om het maken van strategische beslissingen, het stimuleren van de verkoop door kansen inzichtelijk te maken, of wil je bijvoorbeeld ook factureren via de software? Voor de interne processen kun je ook kijken naar een ERP-systeem.
De juiste CRM-software helpt bij het maken van strategische beslissingen, maar bespaart ook veel tijd bij het aanjagen van je marketing, de klantenservice of verkoopafdeling.
Ook de bedrijfsgrootte, het aantal gebruikers en het beschikbare budget zijn bepalend voor je keuze. Het maakt nogal een verschil of er enkele mensen zijn die het CRM-systeem gebruiken of dat er tientallen gebruikers zijn, met eventueel verschillende gebruikersrechten. Verder is het handig om rekening te houden met eventuele ontwikkelingen. Stel dat je overweegt om je producten of diensten online te verkopen, dan is het fijn als het CRM-systeem kan koppelen met een webwinkel.
Kosten CRM-software
De kosten van CRM-software wisselen sterk. Het is dus zeker aan te raden om de maandelijkse abonnementskosten goed te vergelijken. Kijk daarnaast ook goed of er nog een ander verdienmodel is, naast het abonnement van de software zelf.
Soms zijn de basisfunctionaliteiten van CRM-systemen relatief goedkoop, maar lopen de kosten snel op dankzij allerlei add-ons of andere dure uitbreidingen. Wanneer je snel gebruik wilt maken van deze uitbreidingen kan het voordeliger zijn om voor de uitgebreidere crm-software te kiezen. Het aanschaffen van een pakket met veel basisfunctionaliteiten, waarvan je er maar enkele gebruikt is dan het geld niet waard.
Om te bepalen welk CRM-systeem aansluit bij jouw wensen is het handig om een aantal systemen te testen. De meeste leveranciers hebben een demoversie en/of bieden de mogelijkheid om de CRM een bepaalde periode kosteloos uit te proberen.