Voordelen CRM

Een van de belangrijkste voordelen van CRM-software is dat je alle relevante klantinformatie in één, overzichtelijk document kunt verzamelen en beheren. Maar een goed CRM-systeem biedt nog veel meer voordelen.

Voordelen CRM

De manier waarop je met je klanten omgaat, is erg bepalend voor het succes van het bedrijf. Zodra de onderneming groeit, wordt het alleen steeds lastiger om met elke klant een goede relatie te onderhouden.

Al is het alleen maar omdat je simpelweg te veel contacten hebt om van iedereen alle details te onthouden of omdat de communicatie via meerdere medewerkers verloopt.

Voordeel: je klantrelatie verbeteren

Een van de belangrijkste voordelen van een CRM-systeem is dat je alle relevante klantinformatie kunt vastleggen, zodat je op het juiste moment actie kunt ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan een follow-up naar aanleiding van een (gepersonaliseerde) marketingcampagne, het sturen van een attentie bij een verjaardag of het opvolgen van een klacht die bij de klantenservice is binnengekomen.

Maar ook eerdere gesprekken, aankopen, voorkeuren of andere informatie die belangrijk is voor de klant(relatie) kun je vastleggen in een CRM-systeem. Het voordeel hiervan is dat je precies weet wat er speelt en waar de klant behoefte aan heeft, zodat je op het juiste moment de gewenste service kunt bieden.

De voordelen van een CRM zijn gericht op het verbeteren van je klantrelaties.

Efficiënter samenwerken

Wanneer iedereen de beschikking heeft over klantgegevens en op de hoogte is van alle gemaakte afspraken voorkomt dat een hoop dubbel werk én miscommunicatie. Daarnaast komt het een stuk professioneler over als een klant niet continu hetzelfde verhaal hoeft te vertellen. Een van de andere voordelen van CRM is dat het in het geval van ziekte of verlof makkelijker is om elkaars klanten over te nemen.

Wat ook een veelgenoemd voordeel van CRM is, is dat verschillende afdelingen elkaar beter kunnen aanvullen. Komt er uit de CRM-software bijvoorbeeld naar voren dat de klantenservice herhaaldelijk vragen of klachten krijgt over bepaalde diensten of producten, dan kan dit belangrijke input zijn voor andere afdelingen. Of stel dat de verkopers merken dat er bovengemiddeld veel vragen zijn over bepaalde onderwerpen, dan kan de marketingafdeling hierop inspelen door hier een blogbericht of video over te maken.

Zoek je CRM-software? Met het Gripp CRM heb je al je contacten bij de hand; klanten, leveranciers, leads. Probeer de software 14 dagen uit, geheel vrijblijvend en zonder beperkingen.

Inspelen op commerciële kansen

Als je inzichtelijk hebt wat klanten belangrijk vinden en welke vraagstukken er momenteel bij hen spelen, is cross- en up-selling veel eenvoudiger te realiseren. Ook eerdere aankopen en eventuele uitstaande vragen bij de klantenservice kunnen relevante informatie verschaffen. Wat verder een groot voordeel is van CRM is dat het systeem een seintje kan geven wanneer het tijd is om een klant of prospect te benaderen. Op basis van de eerdere inspanningen en uitkomsten kun je bovendien met een gericht(er) voorstel komen.

Je kunt de gegevens op klantniveau bekijken, maar je kunt de informatie ook breder trekken. Stel dat de data aantoont dat (potentiële) klanten vanaf een bepaalde leeftijd of demografische afkomst bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in bepaalde diensten of producten, dan kun je hierop inspelen met gerichte marketinginspanningen.